+4542679011 mail@brand-design.dk

Vælg de rigtige søgeord

Søgeord er noget af det vigtigste når det kommer til søgemaskineoptimering. Vi arbejder hele tiden med forskellige slags søgeord, som vores kunder kunne tænkes at bruge, når vi laver søgeordsanalyser.

%

Søgeordsanalyser

%

Long tail keywords

%

Kommercielle søgeord

%

SEO

3 typer af søgeord

Søgeord vælger vi at opdele i 3 forskellige kategorier. De er selvfølgelig ikke alle lige essentielle for hver enkelt virksomhed. Søgeords typerne skal selvfølgelig anvendes med fornuft.

De tre typer er:

  1. Informationssøgeord
  2. Navigationssøgeord
  3. Kommercielle søgeord

For at kunne klassificere de enkelte søgeord

For at kunne klassificere de enkelte søgeord er man nødt til at gå lidt om ”bag” søgeordet og tænke på, hvad personens intention er, når søgeordet benyttes. Altså hvad ønskes opnået – hvilket resultat ?

Information

Informationssøgeord er søgeord, som ordet siger, hvor folk leder efter information om et bestemt emne.

Forskellige informationssøgeord er er ofte søgeord, hvor ”hv-ord” indgår. Såsom “Hvordan er” “Hvem er”, ”Hvad er” etc . Disse søgeord skal man ikke bruge meget tid på, da deres konverteringsrate er meget lav.

Dog vil vi anbefale i sætter nogle hv-ord ind, i og omkring jeres vigtigste søgeord. Skulle nogen søge på det, er i med her også.

Navigation

Når folk søger med navigationssøgeord, forsøger de ofte at finde en bestemt informtion eller hjemmeside – noget specifikt. Det kan være, at de har set noget i en reklame eller hørt det i radioen og herefter taster navnet ind Google. Det kunne også ske, at de leder søger efter et telefonnummer til en virksomhed eller virksomhedens fysiske adresse.

Du skal naturligvis sørge for at din virksomhed ligger nr. 1 i Google, når der søges efter dit firma eller brand. Og at dit firma ”ejer” side 1 i Google med resultater fra dine sociale profiler og offentlige databaser.

Kommerciel

De kommercielle søgeord er som regel de søgeord vi allerhelst vil placeres højt på i Google. Det er ofte de søgeord, hvor den, som søger må kategoriseres, som værende kommercielt interesseret i de, ting søgeordet indeholder og at denne søgning er en del af en potentiel kundens rejse mod et køb.

En måde at finde frem til et given søgeord er kommercielt: prøv at taste det ind i en Google søgning og se de resultater, der vises. Er det en af jeres konkurrenter, er det med stor sikkerhed et kommercielt søgeord. Hvis ordet dukker op i Adwords annoncer, kan i være sikre på det er et kommercielt søgeord.

Kommercielle søgeord indeholder ofte ord som

  • Køb
  • Rabat
  • Billig
  • Kupon
  • Fri fragt

Googles søgeordværktøj

Kræver en AdWordskonto

For bedre at kunne finde jeres søgeord, har Google udviklet et godt søgeordsværktøj. Det er gratis at benytte, men kræver man opretter en AdWordskonto. Har i ikke oprettet en, bør i gøre det med det samme. I kan bare ”skippe” oprettelsen af en kampagner, hvilket man bliver guided igennem.

Relaterede søgeord

Googles søgeordsværktøj har mange funktioner. En af de letteste at bruge, er heldigvis muligheden for at indtaste forskellige søgeord. Google giver jer også nogle bud på relaterede søgeord, der let kan vise sig at være guld værd for jer.

Hvor mange søgninger pr måned

Søgeordsværktøjet viser hvor mange søgninger, der er på det udvalgte søgeord pr måneden. Endnu vigtigere, så viser det også hvor høj konkurrencen er på det enkelte ord. Er der stor konkurrence på ordet, er søgeordet 100% kommercielt.

Hvor høj er søgevolumen ?

For at finde jeres mest fornuftige søgeord at, bør der være et vist søgevolume. Det er selvfølgelig også meget branche specifikt. I nogle brancher er 3.000 månedlige søgninger meget, mens det i andre er alt for lidt. Søgeordene i arbejder med, skal selvfølgelig være relevante for jeres virksomhed. Google leverer mange relaterede søgeord, så det er ikke let at vælge jeres ord. 

U

Gennemgå de relevante søgeord

Når du har gået dine relevante søgeord igennem på denne måde, har du til sidst en liste med søgeord, som i første omgang er værd at optimere efter. 

Inden du går i gang med selve optimeringen

Inden i kaster jer ud i selve optimeringen, er det en super god idé, at vide, hvordan jeres hjemmeside allerede ranker i Google på de forskellige søgeord i gerne vil findes under. Der eksisterer mange forskellige værktøjer disse former for analyser. Vi benytter Ahrefs, men der findes mange andre gode SEO værktøjer, der har en gratis version og som du evt. kan starte med:

Det gør jeres søgeordsarbejde betydeligt nemmere at benytte et af disse værktøjer end at sidde og lave arbejdet manuelt, ved skulle søge efter dine søgeord i Google.

Udarbejd en digital søgeordsstrategi

Før i kaster jer ud i at arbejde seriøst med søgeordsanalyserne selv, bør i lave eller få lavet en seriøs og holdbar digital strategi. Kontakt et SEO bureau for assisstance, da det er tidskrævende og for mange avanceret at forstå.

Tænker i også i "long tail keywords" ?

Long tail keywords er søgeord, som er sammensat af flere ord. Altså søgninger hvor folk har forsøgt at finde et emne ved hjælp af mere end 1 eller 2 ord. Fordelen ved Long Tail, er at konkurrencen på ordene ikke er så høj, og så konvertere disse bare bedre.

Hvad er en søgeordsanalyse ?

En søgeordsanalyse kan give jer info om, hvilke krav der stilles for at komme til at ligge øverst på jeres ønskede søgeord. Det er udarbejdelsen af en seriøs søgeordsanalyse, der hjælper jer med, jeres SEO investering får en effekt. Analysen giver jer også indblik i, ROI altså: den “Return of Investment”, i kan forvente den aktuelle søgemaskineoptimering af hjemmesiden forventes at afstedkomme. Et værktøj, der sikrer i ikke famler i blinde.

“On a broad scale, I see SEO becoming a normalized marketing tactic, the same way TV, radio, and print are traditionally thought of as marketing tactics.”

Duane Forrester

Senior Product Manager, Bing

“The best place to hide a dead body is the second page of Google search.”

Anonymous

“Successful SEO is not about tricking Google. It’s about PARTNERING with Google to provide the best search results for Google’s users.”

Phil Frost

Main Street ROI

Vær nu ikke genert

Det koster kun en kop kaffe at snakke med os. Kan vi ikke hjælpe din virksomhed, er vi videre 🙂