+4542679011 mail@brand-design.dk

SEO tjekliste inden lancering af hjemmeside

SEO tjekliste inden lancering af hjemmeside – Mange glemmer at lave et SEO tjek af deres hjemmeside inden den bliver lanceret, og det kan i værste tilfælde betyde et enormt fald i omsætning eller antal personer som kontakter.

Vi er blevet kontaktet af flere større webshops, som efter lancering af deres nye shop oplevede langt færre besøgende og køb. – I de fleste tilfælde viste det sig at være simple fejl, som du også finder her på vores SEO tjekliste.

11 gode SEO råd inden lancering

–    Sørg for at hjemmesiden virker for besøgende og søgemaskinerne. – Eksempelvis: 404, 500 eller 302 i stedet for 301 redirect.
–    Unikke og velskrevet titles med dine/dit søgeord i, meta descriptions som sælger og meta keywords. – Google bruger ikke keywords, men det gør andre søgemaskiner.
–    Optimering af billeder med title- og alt-tag.
–    SEO venlige URLs – F. eks: http://www.bilsektionen.dk/test-hyundai-i40-20-gdi-premium/
–    Optimering af sidens loadtid.
–    Ikke overdrevet brug af Flash – Brug hellere tiden på god tekst eller optimerede billeder som Google kan forstå.
–    Brug IKKE et menu system baseret på Javascript.
–    SEO-tekster med en søgeordstæthed på ca. 3-5 %. – Husk at skrive primært til brugeren. – Værdi til brugeren er vigtigst!
–    Udvælg de rigtige søgeord, så du slipper for ekstrem konkurrence. – Gå gerne efter Long tail. – Se søgeordsanalyse
–    Lav en usability test designet, hvorefter du giver testpersonerne opgaver til at finde forskellige sider/produkter på sitet. – Kan brugeren ikke finde frem til det de søger, så skal du optimere det først frem for SEO! – Læs evt. videre på vores side om konverteringsoptimering.
–    Sørg for at bruge de sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+.

En del af disse fejl kan man finde ved hjælp af Google Webmasterværktøj, som er en gratis service fra Google.

Linkbuilding tips:

Der er mange måder at lave links på, og dem forneden er bare nogle få ideer. – En effektiv linkbuilding kræver kreativitet og research i markedet, så man kan få de mest værdifulde links. – Husk at en blandet linkprofil er vigtig!

Få gerne links fra:

–    Kunder eller forretningskontakter
–    Relevante gæsteindlæg
–    Kvalitetslinks – eksempelvis fra Den Store Danske og Wikipedia
–    Kommentarlinks fra indlæg om relevante områder. – Nofollow giver også værdi!
–    Udsend pressemeddelelser til relevante aviser og blogs. – Følg gerne op og få links.
–    Vær aktiv på de sociale medier og opdater med links
–    Find et forum indenfor din industri og opret en signatur med relevante links. – Lad være med at spamme men skriv kun, hvis du har noget på hjertet.
–    Gode artikeldatabaser og relevante linkkataloger som stadig bliver indekseret.
–    Interne links er lige så vigtige, som at få lavet en god intern linkstruktur.

Hold dig fra:

–    Dårlige og irrelevante linkkataloger. – Det er dem du typisk finder
–    Betalte links.
–    Spam-links på f. eks blogs, forums og gæstebøger.
–   Link-farms.
–   Artikel-spin.

Disse råd vil fjerne de fleste fejl, som man typisk kan opleve ved lancering af et website. – Selvom man selv kan finde mange fejl med denne liste, så er det altid en god ide, hvis man får hjælp af et professionelt SEO firma.