+4542679011 mail@brand-design.dk

Popularitet har stor indflydelse på placeringerne i Googles søgeresultater

google adwordsPopularitet har stor indflydelse på placeringerne i Googles søgeresultater. Det være sig ved omtale i nyheder, reklamer, de sociale medier og selvfølgelig via links fra andre hjemmesider.

Når du får et link fra et andet domæne på nettet til dit domæne, ses det som en online reference af Googles algoritmer. Det vurderes som et positivt signal om at her er en side, andre anbefaler. Det påvirker naturligvis din placering i Google positivt. Især hvis linket kommer fra et tillidsfuld domæne som feks TV2.dk

Mange links er et signal om mere popularitet

Jo flere links des bedre. Sådan var det engang indenfor SEO. Men idag er kvaliteten af links mere vigtig, end antallet: et link fra en side som DR, kan have mere værdi end 10 andre og mere ukendte sider, alene pga deres populisme og troværdighed.

Links har stor værdi i SEO

Relevante ankertekster gennem nøgleord

Ankerteksterne der linkes ind til jeres hjemmeside, har også stor betydning for jeres placeringer i Google. Har i nøgleord/søgeord Ala isvafler og dessert is, duer det ikk hvis ankerteksten hedder boremaskiner. Man skal også undgå at ankerteksterne bliver for enslydende. Det vil i søgeoptimeringstermer kaldes keyword spamming”. Altså hvor man misbruger ens søgeord, for meget, så links ikke ser “naturlige og organiske” ud for søgerobotterne. I kan risikere at blive straffet for dette i Google.

Relevante links

linksLinks er ikke bare links idag. Idag skal links gerne komme fra hjemmesider, der er beslægtede med ens egen branche og søgeord. Lad os tage vaffelisen igen: får i links fra en producent af vafler til is, er det et relevant link. Får i til gengæld et link fra en hjemmeside eller webshop om cykler giver det pludselig ingen mening længere. Man har her forsøgt at ramme de linkbyggere, der bare henter links fra alt muligt ligegyldigt. Google vil nemlig gerne præsentere kvalitetsindhold i deres søgeresultater, og deres vurdering er derfor sammenhænge og en “rød tråd” gennem hjemmesider og links.

Kvaliteten af links har også betydning

Antallet af links betyder på ingen måde det samme, som kvaliteten af de links man får. Sælger i isvafler, siger det sig selv at et link fra Hjem-is eller Premier is er meget mere være for jeres hjemmeside end et link fra en som repeterer biler. Et godt tip! Kontakt jeres leverandører og få et link fra deres hjemmeside, da de som regel er relevante links for jeres service eller produkt.

Hvordan skaber man så de links?

Google foretrækker naturligvis at de links man får faktisk er links man fortjener. Og at disse links er kommet fordi ens hjemmeside er så skide interessant at folk bare ikke kan lade være med at linke til den. Men sådan fungerer verden bare ikke.

Mennesker er gode til kritik, men knap så gode til ros / positiv feedback. Desuden fungerer verden ofte sådan, at gør du noget for mig, gør jeg også noget for dig. Derfor må man ud og skaffe sig de links selv. Man kan selvfølgelig også vælge at holde sig til det man er bedst til og derfor få en SEO ekspert til at stå for ens linkprofil.

Hvor får man ellers links fra?

Links kan også komme via de sociale medier såsom Facebook, Pinterest, Google+, YouTube, Twitter osv. I kan få dem fra brancheforeninger, organisationer, betalte links, samarbejdspartnere, erhvervsforums, private netværk og sportsinteresser etc. Uanset hvad, så er jeres digitale strategi essentiel og i denne både bør og skal indgå en plan for linkbuilding!